De Samurai en de uitlener

De Samurai Song (Robert Pinsky) vangt de Samurai's kijk op het leven. Het beschrijft een houding van eenvoudig leven en verheven denken van leven voor de geest en het vinden van voldoening in zijn eigen zelf. De Samurai is een voorbeeld van een Spartaans leven, het leven van het doen zonder behoud van zijn en toch een goed humeur.

Samurai Song

(Door Robert Pinksy)

Toen ik had geen dak heb ik gemaakt

Audacity mijn dak. Toen had ik

Geen avondeten mijn ogen gegeten.

Als ik ge
Toen had ik geen oren, dacht ik.

Toen ik had geen dacht dat ik wachtte.

Als ik had geen vader die ik gemaakt

Care mijn vader. Toen had ik

Nee moeder ik omhelsde orde.

Als ik had geen vriendin maakte ik

Rustige mijn vriend. Toen ik had geen

Enemy Ik heb tegen mijn lichaam.

Als ik had geen tempel ik heb gemaakt

Mijn stem mijn tempel. Ik heb

Geen priester, mijn tong is mijn koor.

Als ik geen middelen hebben geluk

Is mijn middel. Als ik

Nothing, de dood zal worden mijn geluk.

Noodzaak is mijn tactiek, onthechting

Is mijn strategie. Toen had ik

Geen geliefde Ik hof slapen.

Fast forward naar 2007 en de giek Real Estate. Een hoofdrolspeler in de boom is de uitlener, wiens missie het was meer en meer te verlenen met steeds minder motivering, die leidt tot het vastgoed (of Unreal Estate?) manie. In hypothecaire leningen, zijn er drie c's, die essentieel zijn voor de kwalificatie van een kredietnemer, namelijk Karakter, capaciteit en Collateral. Karakter is geopenbaard door de krediet-score. Capaciteit (of inkomsten) wordt gecontroleerd door de resultatenrekeningen (W2's) en Collateral van een taxatie van het onroerend goed. Terwijl onbevreesd goedkeuring van leningen en het verzamelen van commissies, de uitlener heeft dezelfde ijver en veerkracht in afstand te doen van de drie van C dat de Samurai tentoongesteld in af te zien van fysieke comfort en relaties.

Ik kon de verleiding niet weerstaan penning van de volgende (amateuristisch geschreven) gedicht, met excuses aan de heer Pinsky.

De uitlener Song

Toen leners had slecht krediet,

Ik ging met blinde geloof

Zoals hun krediet gast.

Toen ze misten de capaciteit,

Ik gebruikte Teaser prijzen

Aanmerking te komen voor meer.

Wanneer het onderpand was laag,

Ik dwarshelling

Op gedachteloze en aanhoudende appreciatie.

Zelfs als de prijzen gingen hoger,

Leners gehouden beltoon mijn telefoons

Naar behoren en ik verplicht,

Met 40 jaar leningen.

Skyward gingen de huizenprijzen

Defying Gravity.

Ik aanvaard geen troef, geen inkomen-check

Hypotheken, met een perfecte gelijkmoedigheid.

Als niets anders werkt

Op Alt + A en subprime

Ik verwaardigde.

(Was dat een dergelijke misdaad?)

Kredietverlening is mijn missie,

Ik hield van de commissie.

Maar huisvesting die in brand stond,

Is vast in een modderpoel

Iedereen praat somberheid,

Recessie en economisch onheil.

Maar waar waren de toezichthouders

Als de behuizing was in een boom?

Nu woningbouw wordt beïnvloed door bacterievuur

Gloomy foreclosures links en rechts.

Kinderen, huisdieren en de echtgenoten,

Dagelijks worden uitgezet woningen.

Maar denk je dat ik zorg?

Nee, ik heb niets te duchten.

Ik heb mijn euro's,

En nu ben ingesteld met pensioen te gaan.

No comments:

Post a Comment