Albanië tot de EU Uitnodiging - Bouwen op een decennium van Succes

Heeft Albanië een lange weg afgelegd sinds de donkere dagen van de crisis van 1997. Terug dan, de toekomst zag er somber uit, met Ponzi (piramide) regelingen, werkloosheid klimmen, en output instorten. Maar sinds de vaststelling van de valuta board-regeling een decennium geleden, samen met een consequente toepassing van de fiscale ondersteuning van beleid en structurele hervormingen, de groei is sterk en stabiel, de inflatie is laag gehouden, en de werkloosheid is gedaald.

Albanië tot de EU d
Maar de toetreding alone is geen wondermiddel. Bevredigende economische prestaties zal blijven afhangen van gezond macro-economisch beleid en een aanhoudende structurele hervormingen. Een belangrijke uitdaging zal zijn om een voorzichtig begrotingsbeleid te blijven voeren.

De regering blijft zich inzetten voor de currency board-regeling die goed heeft gediend het land. Maar het ontbreken van een onafhankelijk monetair beleid bladeren fiscaal beleid als de enige macro-economisch beleid hendel. sterke budgettaire Albanië houding heeft gesneden overheidsschuld bijna in de helft van het bbp in 2004 tot 55 procent van het BBP. Deze voorstelling biedt de geloofwaardigheid van de begrotingsoverschotten gepland in het kader van Albanië Nationa progremma voor de uitvoering van de SAO, die onlangs beoordeeld door de EU. Tegelijkertijd echter, zal de budgettaire uitdaging te intensiveren. With grote netto-EU-overdrachten naar verwachting de binnenlandse uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking aanzienlijk te verhogen, de overheid zal moeten doen op andere uitgaven te beperken tot de totale uitgaven blijven onder de gekozen van de regering plafond van 45 procent van het BBP.

Een andere grote uitdaging is het verminderen van het grote tekort op de lopende rekening tot een duurzaam niveau.

Bij meer dan 16 percent van het BBP in 2006, heeft het tekort op de lopende rekening verdrievoudigd in drie jaar. Hoewel deze externe onevenwicht blijft grotendeels worden gefinancierd door buitenlandse directe investeringen, externe particuliere schuld heeft ook aanzienlijk gestegen. In het licht van de risico's van dergelijke hoge schuld, moet Albanië zichzelf verzekeren tegen onverwachte schokken. De overheid moet blijven gemakkelijk beschikbare reserves op te bouwen als verzekering tegen een plotselinge onderbreking van de kapitaalstromen naar Albanië. Het land verdedigingswerken zijn op troostende niveaus in het geval van een matige en tijdelijke schokken. Maar een diepere en meer duurzame stopzetting van de instroom zou veel meer gevolgschade voor Albanië. financiële crisis Latijns-Amerika is bijna een decennium geleden een herinnering moet dat zelfs landen in het algemeen gezond vorm niet immuun voor de gevolgen van de crises elders en de plotselinge omkeringen instroom van kapitaal, die kunnen resulteren. Albanië moet daarom worden voorbereid op een dergelijke gebeurtenis. Voortdurende begrotingsconsolidatie overschotten zullen nodig zijn om de regering fiscale reserve gehouden te versterken en tegelijkertijd ook sparen voor extra uitgaven eisen die voortkomen uit een vergrijzende bevolking.

Waarbij de vraag naar de invoer van zowel investerings-en consumptiegoederen naar verwachting hoog blijven, evenals de uitstroom voor het onderhoud van het omvangrijke geaccumuleerde externe verplichtingen, waardoor het tekort op de lopende rekening zal een veel hoger niveau van de export dan in voorgaande jaren vergen. Onderzoek gepresenteerd op de bijeenkomst 31 mei stelt dat, zelfs al kunnen verschillende indicatoren wijzen erop dat Albanië concurrerend blijft, kan de marge vallen. Met de wisselkoers vastgesteld bij de currency board is er geen andere keuze dan voortdurend te verbeteren van de flexibiliteit van de binnenlandse product-en arbeidsmarkten. In dit verband, de onvoltooide structurele hervormingsagenda uitgewerkt op het seminar blijkt de grote uitdaging:.

Zoals alle andere kandidaat-EU-leden, Albanië heeft de verantwoordelijkheid om de binnenlandse voorwaarden noodzakelijk zijn voor invoering van de euro uiteindelijk vast te stellen. Albanië is reeds in vaste vorm op 4 van 5 van de Maastricht-criteria voor deelname. Maar de inflatie, die momenteel ruim boven het toegestane bereik, moet naar beneden. Zoals te zien is tijdens het seminar op 31 mei, een aantal bijzondere aspecten van de toetredende landen, zoals de zeer sterke binnenlandse vraag gedreven door "de EU phoria" make-terugdringen van de inflatie zeer lage niveaus een ernstig probleem. Met de al gedane toezeggingen tot een voorzichtig begrotingsbeleid te handhaven, en bij het ontbreken van onafhankelijk monetair beleid, het terugdringen van de inflatie zal ook vele hervormingen vereist om het ondernemingsklimaat te verbeteren, belemmeringen voor concurrentie op de productmarkten en het vergroten van de flexibiliteit van de arbeidsmarkten het verbeteren van bereikbaarheid en ervoor te zorgen dat de loongroei verblijven in overeenstemming met de productiviteitsgroei.

Terwijl EU-uitnodiging voor het lidmaatschap biedt talloze kansen, benutting van de maximale voordelen zal een enorme uitdaging zijn. Gezien de vereiste inspanningen, is nu niet het moment voor het beleid zelfgenoegzaamheid. De Albanese regering is zich terdege bewust van dit. Beleidsmakers zullen hopelijk worden geholpen door de binnenlandse consensus over dat de hierboven beschreven kader-zo effectief vanaf 1997 zal-nog betere resultaten rendement op weg naar het lidmaatschap euro.

No comments:

Post a Comment